The Art of Mime
|
|
Miming dates back to the theaters of ancient Greece
and Rome.
|
Thời đại kịch câm quay trở lại với những rạp chiếu phim
của Hy lạp và La Mã cổ đại.
|
Mimes use
movements, gestures, and facial expressions to portray a character or an emotion or to tell a
story — all without words.
|
Kịch câm sử dụng sự
chuyển động, điệu bộ, và các diễn cảm trên gương mặt để phác họa một nhân vật, hay một cảm xúc nào đó; hoặc để kể một câu
chuyện - tất cả đều không dùng lời nói.
|
Over the centuries,
the art of miming grew to include acrobatics, props, and costumes, culminating in the fine-tuned art form that
people recognize today.
|
Trải qua nhiều thế kỉ,
nghệ thuật kịch câm kết hợp thêm các động tác nhào lộn, các đạo
cụ sân khấu và trang phục biểu diễn, cho ra đời một hình thức nghệ thật đặc sắc
mà con người thừa nhận ngày nay.
|
Miming can be abstract, literal, or a combination of the two.
|
Kịch câm có thể trừu tượng, hiện thực hoặc là sự kết hợp cả hai.
|
abstract miming usually has no plot or central character
but simply expresses a feeling such as sorrow or desire.
|
Kịch câm trừu tượng không bao giờ có cốt truyện hay nhân vật chính, mà chỉ
diễn tả một cách đơn giản một cảm xúc như nỗi sợ hãi hay nỗi khát khao nào
đó.
|
literal miming, on the other hand, tells a story
and is often comedic, using body gestures and facial expressions to present a main character facing some
type of conflict in a humorous way, for example, acting out a tug-of-war without the aid of rope or other props.
|
Trái lại, kịch
câm hiện thực thường kể một câu chuyện và có thường
khá hài hước; sử dụng những điệu bộ cơ thể và biểu
cảm trên gương mặt để đóng vai một nhân vật đang phải đối mặt với xung đột
theo một cách khôi hài; ví dụ diễn trò chơi kéo co mà không dùng dây thừng hay là các đạo cụ sân khấu khác.
|
The twentieth-century
style of miming reflects outside influences of the period, most notably silent films, in which actors relied on their ability to
communicate thoughts and stories through facial expressions and exaggerated gestures.
|
Lối diễn kịch câm của
thế kỉ 20 phản ảnh những ảnh hưởng bên ngoài của thời kì này, đáng chú ý nhất là những phim câm; trong những phim này,
những người diễn viên dựa vào tài năng của mình để truyền đạt tư tưởng hay
những câu chuyện thông qua những nét biểu cảm gương mặt và những cử chỉ phóng
đại.
|
Two superstars of the
silent movie era, Buster Keaton and Charlie Chaplin, sharpened their miming
skills in the theater before using them in movies. Both were so successful
that they have continued to influence mimes and other live performers long
after their deaths.
|
Hai siêu sao của lĩnh
vực phim câm, Buster Keaton và Charlie Chaplin, đã mài dũa kĩ năng biểu diễn
trên sân khấu trước khi sử dụng chúng trên phim ảnh. Cả hai người đều rất
thành công tới nỗi ngay cả khi họ đã qua đời, họ vẫn tiếp tục tạo ảnh hưởng
cho môn nghệ thuật thuật này và cả những buổi biểu diễn trực tiếp.
|
People still consider
Chaplin a master of the miming technique, in particular, his tragicomic “little tramp” character, who so effectively portrays human frailty through physical comedy, also known as slapstick.
|
Người đời vẫn coi
Chaplin là bậc thầy về kĩ thuật kịch câm, đặc biệt nhân vật trong vở bi hài kịch “The little tramp” diễn tả thành công
những điểm yếu của con người thông qua hài kịch hình thể, và cũng được biết
đến như trò hề tếu.
|
Another
twentieth-century influence on modem miming involves a renowned French mime
and acting teacher named Etienne Decroux, who developed what was known as
corporeal mime.
|
Một ảnh hưởng khác tới
nền kịch câm hiện đại ở thế kỉ 20 đến từ một diễn viên kịch câm nổi tiếng
người Pháp, đồng thời là một thầy giáo có tên Etienne Decroux, người phát
triển bộ môn được xem là kịch hình thể.
|
This art form focused
on the body, showing thought through movement, and became the prominent form of the modem mime era.
|
Bộ môn này tập trung
vào cơ thể, biểu diễn suy nghĩ thông qua những chuyển động và đã trở
thành hình mẫu quan trọng của lĩnh vực kịch câm hiện đại.
|
In the 1930s, Decroux
founded a mime school in Paris based on corporeal mime. One of his students,
a young Frenchman named Marcel Marceau, emerged as what many consider the
master of modem mime.
|
Trong những năm 1930,
Decroux đã thành lập một trường dạy kịch câm ở thủ đô Paris dựa trên nền tảng
kịch hình thể. Một trong những học trò của ông, một chàng trai Pháp trẻ tuổi
có tên Marcel Marceau, nổi bật như một bậc thầy của nền kịch câm hiện đại.
|
Marceau added his
personal touch to the art of miming and presented it to the world for half a
century on television and in theaters.
|
Marceau đã cống hiến
những đóng góp cá nhân vào môn nghệ thuật kịch câm, và biểu diễn trên toàn
thế giới suốt nửa thế kỉ qua sóng truyền hình và trong các rạp phim.
|
Among his well-known
illusions are portrayals of a man walking against the wind and a
man trapped inside a shrinking box.
|
Trong số những hình
mẫu nổi tiếng của ông là chân dung của một người đàn ông đi ngược chiều gió
và một người đàn ông bị mắc kẹt trong một chiếc hộp co lại.
|
Marceau also created
his own special character, Bip the clown.
|
Marceau cũng sáng tạo
ra nhân vật đặc biệt của mình, anh hề Bip.
|
White-faced and
dressed in a striped shirt and floppy top hat with a red flower, Bip is
reminiscent of both Chaplin's little tramp and Pierrot, the traditional
downtrodden mime character from centuries earlier.
|
Khuôn mặt trắng, lúc
nào cũng mặc một chiếc áo kẻ sọc với chiếc mũ chóp méo mó có gắn một bông hoa
đỏ; Bip gợi lại hình ảnh cả hai nhân vật kẻ lang thang bé nhỏ của Chaplin và
Pierrot - kiểu nhân vật truyền thống bị chà đạp trong những thế kỉ trước.
|
Miming is still taught
in dance, drama, and acting schools worldwide, although it has changed
considerably since the ancient Greek plays and even since the solo
performances of Marceau.
|
Kịch câm vẫn được
giảng dạy trong các trường múa, kịch, diễn xuất trên thế giới, mặc dù môn
nghệ thuật này đã thay đổi đáng kể từ những vở kịch Hy Lạp cổ đại và thậm chí
là từ những buổi độc diễn của Marceau.
|
Group miming is now in
fashion, and sounds, lighting, and other special effects are included to help
create the desired atmosphere.
|
Tạo nên sự hòa hợp màu
mắc của kịch câm bây giờ là thời gian, và âm thanh, ánh sáng và những hiệu
ứng đặc biệt khác được thêm vào để giúp tạo nên không khí nghệ thuật như mong
muốn.
|
Current examples
include the U.S. dance troupe Pilobolus, which merges modern dance, acrobatics, gymnastics, and mime to create elaborate geometric shapes with
their bodies, and the Canadian Cirque du Soleil, which uses lighting,
spectacular costumes, and special effects to produce striking
illusions.
|
Những điển hình gần
đây gồm có đoàn múa Pilobolus của Mỹ, những nghệ sĩ này kết hợp giữa múa hiện
đại, nghệ thuật nhào lộn, những động tác thể dục và diễn kịch câm cùng
với cơ thể họ, để tạo nên những hình thù phức tạp; hay đoàn Cirque du Soleil
từ Canada sử dụng ánh sáng, những bộ trang phục đặc sắc và những hiệu ứng đặc
biệt để sản xuất những buổi trình diễn thu hút.
|
The Art of Mime Nghệ thuật kịch câm
Thời đại kịch câm back to the theaters of ancient Greece and Rome.
Mimes use movements, điệu bộ , and diễn
cảm trên gương mặt to phác họa a character or an emotion or to tell a story — all without
words.
Over the centuries, the art of miming grew to
include nhào lộn , đạo cụ sân khấu , and trang
phục biểu diễn , culminating in the
fine-tuned art form that people recognize today.
Miming can be trừu tượng , hiện thực ,
or a combination of the two.
trừu tượng miming usually has no plot or central
character but simply expresses a feeling such as sorrow or desire.
hiện thực miming, on the other hand, tells a story and
is often comedic, using body điệu bộ and diễn cảm trên gương mặt to present a main character facing some type
of conflict in a humorous way, for example, acting out a trò chơi kéo co without the aid of rope or other đạo cụ sân khấu .
The twentieth-century style of miming reflects
outside influences of the period, đáng chú ý nhất silent films, in which actors relied on their ability to
communicate thoughts and stories through diễn cảm trên gương mặt and exaggerated điệu bộ .
Two superstars of the silent movie era, Buster
Keaton and Charlie Chaplin, sharpened their miming skills in the theater
before using them in movies. Both were so successful that they have continued
to influence mimes and other live performers long after their deaths.
People still consider Chaplin a master of the
miming technique, in particular, his vở bi hài kịch “little tramp” character, who so effectively phác họa s human frailty through physical comedy, also known as trò hề tếu .
Another twentieth-century influence on modem
miming involves a renowned French mime and acting teacher named Etienne
Decroux, who developed what was known as corporeal mime.
This art form focused on the body, showing
thought through movement, and became the hình mẫu quan trọng of the modem mime era.
In the 1930s, Decroux founded a mime school in
Paris based on corporeal mime. One of his students, a young Frenchman named
Marcel Marceau, emerged as what many consider the master of modem mime.
Marceau added his personal touch to the art of
miming and presented it to the world for half a century on television and in
theaters.
Among his well-known illusions are phác họa als of a man walking against the wind and a man trapped inside a
shrinking box.
Marceau also created his own special
character, Bip the clown.
White-faced and dressed in a striped shirt and
floppy top hat with a red flower, Bip is reminiscent of both Chaplin's little
tramp and Pierrot, the traditional downtrodden mime character from centuries
earlier.
Miming is still taught in dance, drama, and
acting schools worldwide, although it has changed considerably since the
ancient Greek plays and even since the solo performances of Marceau.
Group miming is now in fashion, and sounds,
lighting, and other special effects are included to help create the desired
atmosphere.
Current examples include the U.S. dance troupe
Pilobolus, which merges modern dance, nhào lộn ,
gymnastics, and mime to create elaborate geometric shapes with their bodies,
and the Canadian Cirque du Soleil, which uses lighting, spectacular trang phục biểu diễn , and special effects to produce striking
illusions.
Từ vựng
trong bài
acrobatics: nhào lộn
tragicomic: vở bi hài kịch
prominent form: hình mẫu quan trọng
abstract: trừu tượng
props: đạo cụ sân khấu
portray: phác họa
facial expressions: diễn cảm trên gương mặt
literal: hiện thực
costumes: trang phục biểu diễn
Miming dates: Thời đại kịch câm
slapstick: trò hề tếu
gestures: điệu bộ
most notably: đáng chú ý nhất
tug-of-war: trò chơi kéo co
|
Thứ Sáu, 27 tháng 9, 2019
The Art of Mime
Đăng ký:
Đăng Nhận xét (Atom)
Không có nhận xét nào:
Đăng nhận xét